tirsdag 16. juli 2013

Kaskade av luftløk i etasjer på etasjer

For tre år siden fikk jeg en luftløk , Allium cepa var. proliferum,
 med meg hjem fra en venninne i Grimstad,
og den har virkelig formert seg siden.
Det er den artigste løken jeg kan tenke meg. Selve løken ( i jorda) formerer seg på vanlig vis,
stilken smaker som vårløk og løken som danner seg i luften og løken i jorda  er også spiselig.
Etter at den har dannet en løkgruppe i lufta fortsetter den å strekke ut nye små stilker
med nye løker og blomster.
I tillegg bukter og krøller den seg som en orm
og danner et kunstverk der den står i urtekassa.
 

Løkene blir etterhvert så tunge  at de bøyer  seg mot jorda og danner nye planter.
Jeg har hjulpet til noen steder, og ser at til neste år skal de få en egen kasse nede
ved drivhusplassen.

Ser ut som om den har eksplodert, ikke sant?

3 kommentarer:

  1. Så artig den var da. Ja, ser ut som en liten eksplosjon:)

    SvarSlett
  2. Morsom plante! Ser nesten litt utenomjordisk ut :)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder og morsom løk. Klem fra naboen :-)

    SvarSlett