torsdag 14. februar 2013

X - faktor Blå

På vår ferie på La Gomera i fjor fikk jeg for første gang se blomsten
til den kanskje den mest kjente tropiske frukten vi har i Norge.
Ja, frukt er det strengt talt ikke, det er  jo i virkeligheten et bær!!
Jeg husker mine foreldre fortalte om den første gangen de så bananer.
I Sandefjord kom hvalfangerne hjem etter mange måneder på hvalfangst,
og en gang de kom hjem, hadde de med seg noen rare, lange og gule saker
ingen hadde sett før - bananer!!
Og så skulle det gå ganske mange år før barnebarnet skulle få se en bananblomst!
Jeg er et nysgjerrig menneske,
men har aldri tenkt på hvordan blomsten så ut.
Jeg ble i hvertfall himmelfallen begeistret over
denne fantastiske arkitektoniske formen med den blålilla fargen.
Et mesterverk!!

 

13 kommentarer:

  1. Oj, denne var tøff! Lykke til med din bananblomst!

    SvarSlett
  2. Det var en sjov og anderledes kandidat :-)
    Held og lykke med den i konkurrencen.

    SvarSlett
  3. Eksotisk! Jeg visste ikke at bananblomsten så sånn ut! Jeg var inne på bloggen til "Anna, Vattenkanna" og så en video hun hadde lagt ut i sommer, og hun hadde mange bananplanter, og bare bladene gjør planten vel verdt å satse på!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  4. Så artig og eksotisk bananblomst. Først gangen jeg ser den. Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  5. En artig eksotisk kandidat. Visste ikke at banan var et bær, man lærerer alltid noe nytt i bloggverdenen.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jo, både banan, kiwi og agurk er bær, hvis vi ser på den felles typen frøstand de har inne i selve "frukten". Det er sånn en vet når man er lærer, vet du :)

      Slett
  6. Det var et morsomt innlegg! Ikke har jeg tenkt tanken på hvordan bananblomsten ser ut før heller, men nå vet jeg :)

    Lykke til!

    SvarSlett
  7. jøye meg, har aldri sett på maken! Artig, ante ikke at bananblomsten så slik ut

    SvarSlett
  8. Hold da op, hvor speciel men utrolig smuk. Held og lykke :)

    SvarSlett
  9. Kul plante! Morsomt valg. Lykke til!

    SvarSlett
  10. Du verden! Denne var i sannhet spesiell :) har aldri før sett en bananblomst jeg heller. Artig!

    SvarSlett
  11. Så gøy å se. Virkelig en eksotisk og vakker blomst. Lykke til! :)

    SvarSlett
  12. Mesterverket er mesterlig fotografert også. Et aldeles nydelig bilde.

    SvarSlett