torsdag 1. august 2013

Rips på glass og krukke

Etter mye om og men, surr og feil med vannmengde fikk jeg endelig lagt ripsgele som ble stiv nok til å kunne kalles gele.
Det er deilig å sitte på en krakk i sola og plukke rips i timesvis og vite at det kommer til å bli deilig rips på glass som kan tas frem til vinteren.
I dag rota jeg det noe skikkelig til da jeg skulle ha på vann, men fikk redda geleen med litt fruktpektin. Det morsomste med hele arbeidet er å lage stoffetiketter med bilde av ripsen.
Jeg tar bilde, kopierer det inn i Word, redigerer med ramme og setter inn skrift med Wordart. Husk å speilvende teksten! Kopierer så mange jeg skal ha på et ark og skriver ut på tekstilpapir ( da trenger du blekkskriver, og arkene kjøper jeg på Biltema)). Så er det bare å klippe ut noen stoffsirkler, stryke på bilde ( se anvisning på pakka), sikke langs kanten og feste med hyssing eller hamp.
Jeg synes det ble lekkert!




OPPSKRIFT

2 liter rips
1,5 dl vann
800 gram sukker til hver liter saft
saft av en halv sitron

Rips og vann kokes langsomt opp under lokk. Etterkokes ca 10 minutter til bærene har saftet seg.
Sil saften og mål opp saftmengden. Hell saften tilbake i kjelen, kok opp. Tilsett sukker og sitronsaft, rør om til sukkeret er oppløst.. La det koke ca 15 minutter, og skum av.
Hell geleen på rene, kokte glass. Lukk glassene godt!
Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Dette ble kjempelekkert, og ikke minst er det så deilig å kunne ha et lite lager av skikkelig kortreist og god mat . Kjempestilig merkelokk til glassene også :D

    SvarSlett
  2. Oi, så stilig! Og så flink du er, som lager så flotte etiketter! Ripsgeleen ser fantastisk lekker ut. Jeg er virkelig imponert.

    SvarSlett